Reflektioner
måndag 27 september 2010
söndag 26 september 2010
Lärare av i morgon, Carlgren och Morton, Del 3
"En modern skola bör dana människor som kan delta i och forma den samhälleliga samvaron."
Alltså, skolan idag bör hjälpa till att "uppfostra" människor som är framtiden för samhället, skapa ett intresse hos barnen/eleverna att själva vilja vara delaktiga och påverka samhället till det bättre. I det moderna samhället måste man vara tolerant och inse att det i samhället finns olika sätt att se på saker och ting. Genom att lyssna och diskutera andras synsätt, skapar man en positiv mångfald.
Alltså, skolan idag bör hjälpa till att "uppfostra" människor som är framtiden för samhället, skapa ett intresse hos barnen/eleverna att själva vilja vara delaktiga och påverka samhället till det bättre. I det moderna samhället måste man vara tolerant och inse att det i samhället finns olika sätt att se på saker och ting. Genom att lyssna och diskutera andras synsätt, skapar man en positiv mångfald.
Lärare av i morgon, Carlgren och Morton, Del 3...
"Sålunda kommer vars och ens sätt att erfara världen att bidra till att konstituera densamma."
Jag har fattat det som så att vi är alla olika individer med olika personligheter och olika sätt att se saker och ting på. Att vi har alla har olika synsätt, men att ingen varken har "rätt" eller "fel" i hur de tänker och tycker (erfar). Det betyder då att lärarna bör veta att alla elever/barn har olika uppfattningar och synsätt på det som lärarna "lär ut" till dem och kommer uppfatta det på olika sätt. Världen skapas gemensamt genom många olika sätt att se den som bara delvis är gemensamma.
Jag har fattat det som så att vi är alla olika individer med olika personligheter och olika sätt att se saker och ting på. Att vi har alla har olika synsätt, men att ingen varken har "rätt" eller "fel" i hur de tänker och tycker (erfar). Det betyder då att lärarna bör veta att alla elever/barn har olika uppfattningar och synsätt på det som lärarna "lär ut" till dem och kommer uppfatta det på olika sätt. Världen skapas gemensamt genom många olika sätt att se den som bara delvis är gemensamma.
onsdag 22 september 2010
Lärare av i morgon, Carlgren och Morton, Del 2....
"Ibland fungerar undervisning i helklass bra, ibland fungerar den sämre." - sid. 122.
Man som lärare ska "känna av" sin klass, hur den fungerar som helklass, mindre grupper och enskilt. Om det i en klass finns ganska många som har svårt för sig, så kan de kanske fungera bättre i mindre grupper eller enskilt. Andra gånger kan det finnas en klass där alla har det lättare för sig och gillar att arbeta i större grupper. Men klasserna innehåller oftast en blanding av olika personligheter och därför bör läraren ta hänsyn till elevernas olika behov för att utveklas, även om det kanske ibland kan vara bra att alla en gång får testa på att göra alla dessa saker för att se vad som passar dem bäst. Jag tror att en blandning mellan att de ibland är i helklass, halvklass, grupper etc. kan vara nyttigt för att utvecklas.
Man som lärare ska "känna av" sin klass, hur den fungerar som helklass, mindre grupper och enskilt. Om det i en klass finns ganska många som har svårt för sig, så kan de kanske fungera bättre i mindre grupper eller enskilt. Andra gånger kan det finnas en klass där alla har det lättare för sig och gillar att arbeta i större grupper. Men klasserna innehåller oftast en blanding av olika personligheter och därför bör läraren ta hänsyn till elevernas olika behov för att utveklas, även om det kanske ibland kan vara bra att alla en gång får testa på att göra alla dessa saker för att se vad som passar dem bäst. Jag tror att en blandning mellan att de ibland är i helklass, halvklass, grupper etc. kan vara nyttigt för att utvecklas.
Lärare av i morgon, Carlgren och Morton, Del 2
"En jägmästare, en konstnär, en fotograf, en landskapsarkitekt, en fältbiolog, ett barn från Saudiarabien ser förmodlingen en svensk skog på olika sätt, de ser olika saker." - sid. 131.
Olika människor ser på saker olika basserat på deras förförståelse, tidigare erfarenheter, bakrund etc. Jag tror attt som lärare bör man förstå det för att undervisningen ska nå fram till alla.
Som exempel kan två personer använda sig av samma citat ur en bok, men se och uppfatta det citatet på två helt olika sätt.
Olika människor ser på saker olika basserat på deras förförståelse, tidigare erfarenheter, bakrund etc. Jag tror attt som lärare bör man förstå det för att undervisningen ska nå fram till alla.
Som exempel kan två personer använda sig av samma citat ur en bok, men se och uppfatta det citatet på två helt olika sätt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
